Gaaf voor Mama

Wat zoek je?

Welkom bij Gaaf voor Mama

Moeder-dochter bezoeken 16 landen op 1 dag

Ik hoor het zo vaak om mij heen: we gaan op moeder-dochter uitje. Of juist: we zoeken een gaaf moeder-dochter uitstapje. Juist op het moment dat ik dat ook dacht om samen met de tienerdochter een paar dagen op pad te gaan, kwam de uitnodiging om Europa-Park te bezoeken binnen. Dit is een bijzonder attractiepark, wat als showroom voor achtbanen en attracties dient. Het ligt in het Zwarte Woud, in Duitsland dus. Op zich een uitstekende plek om te stoppen op weg naar een vakantiebestemming in Italië of bijvoorbeeld in het zuiden van Frankrijk.

In de huifkar

Wij besluiten om een tussenstop in Duitsland te maken als we op weg zijn naar Europa-Park. Het is namelijk toch zo’n 600 km rijden vanuit omgeving Amsterdam. We boeken een prima hotelletje langs de snelweg en de dag erna checken we in de Duitse plaats Rust op het Camp Resort van Europa-Park in om twee nachten in een huifkar te slapen. Een uitstekende accommodatie met stapelbedden, een kacheltje, kledingkast, tafel en krukjes, plus een zitje voor de deur.

Vlakbij het attractiepark

Op het Camp Resort staan houten blokhutten en huifkarren en er is een centraal sanitairgebouw. Wij kunnen niets anders zeggen dan dat het heel schoon is. Leuk ook op dit Camp Resort; er zijn barbecueplaatsen zodat je marshmallows kunt roosteren en een vleesje of visje kunt bakken. Naast de locatie met huifkarren en blokhutten is ook nog een kampeerterrein. Je kunt dus ook uitstekend met de tent, caravan of camper naar Europa-Park komen.

Het fijne van de locatie Camp Resort is, je loopt in tien minuutjes naar de entree van het attractiepark. Je overnacht dus heel centraal. En, je hoort ook meteen wanneer het park opent, want je hoort dan al het gegil uit de snelle achtbaan. Heel grappig.

16 landen op 1 dag

Rapapaaa… daar gaan we dan: op één dag naar 16 landen! Een supergaaf moeder-dochter uitstapje. En het kan. In Europa-Park. Er zijn zoveel themagebieden en dus zestien landen om te bezoeken. Na binnenkomst pakken we eerst een cappuccino in Italië en lopen we daarna door naar Duitsland. Yep, we zijn al in Duitsland. Maar nu zijn we dus in het Duitse Europa-Park in themagebied Duitsland. Er zijn zoveel attracties; voor jong en oud. Van rustige treintjes tot draaiende auto’s en van supersnelle achtbanen tot een achtbaan met 3D-bril op.

Vliegen over Europa

Liefhebbers van achtbanen moeten absoluut naar Europa-Park want er staan er nogal wat. Niet zo vreemd als je weet dat Europa-Park de showroom is van de attractiebouwers van familie Mack. Op GaafvoorKinderen hebben we hier een artikel over gemaakt.

Wij laten de snelste achtbaan even voor wat het is en stappen liever Volentarium binnen. Hier maak je op een heel groot filmscherm een spectaculaire vlucht boven Europa. Indrukwekkend. Begin mei, tijdens ons bezoek was het aangenaam rustig in het attractiepark en gingen we met een wachtrij van maar 20 minuten gewoon twee keer achter elkaar in dezelfde attractie.

Nieuwe attracties

Ieder jaar worden er weer nieuwe attracties gelanceerd en voor 2023 is er zelfs een nieuw landthemagebied bij gekomen. Liechtenstein. De nieuwe attractie waarbij je in een luchtballon rondjes draait is erg leuk. Net als de vele voorstellingen overigens. Wij nemen deze keer de tijd om shows te bezoeken. We zijn immers tijdens dit moeder-dochter uitje drie dagen in het pretpark. De ijsshow is waanzinnig en ook de kleine voorstellingen buiten zijn prachtig. Er is voor iedereen altijd wel iets leuks te zien. Ook buiten het pretpark trouwens, want er zijn ook mooie shows in de diverse hotels bij het park én er is een heel bijzondere dinerervaring: Eatrenalin genaamd. Wij hebben dit niet ervaren maar het moet een absoluut hoogtepunt zijn, een futuristische gastronomische beleving voor alle zintuigen.

Piraten

In 2018 waren we ook in Europa-Park en vlak na ons bezoek brak er brand uit in een attractie in het Nederlandse gedeelte. De tienerdochter had er toen verdriet van, dus wil ze nu zien hoe Piraten van Batavia weer is opgebouwd. We varen langs spannende en leuk tafrelen en concluderen dat de attractie nog mooier is geworden.

Tijdens ons vorige bezoek was de achtbaar Arthur and the Minimoys al favoriet en nu hebben we er weer flink de tijd voor genomen. Eerst wandelen we nog door het sprookjesgebied van Europa-Park en zien bekende sprookjes uitgebeeld, van Vrouw Holle tot de Zeven Geitjes. Het blijft leuk. En dan zijn we bij de achtbaan waarbij je met de benen los zweeft en vliegt door de wereld van de Minimoys. We genieten van het uitzicht binnen en buiten. Een gave attractie!

Nagebouwd

We genieten in Griekenland op een terras en kijken weg langs witgepleisterde muren naar vrolijke waterattracties. In Frankrijk dansen we bij wijze van spreken de cancan mee en in Spanje strijken we neer op een zonnig terras. Met gemak doen we 16 landen op één dag aan. We lachen ons suf. In het park zijn 16 Europese landen tot in de kleinste details nagebouwd.

Ieder themagebied is prachtig en bovendien heel netjes. In totaal zijn er in het pretpark meer dan 100 attracties en shows. Ruime keus dus, voor jong en oud. Volgens Europa-Park is er geen enkel ander attractiepark met zo’n groot aanbod. En zeker als je naar het aantal achtbanen kijkt, er staan er nu 13 en volgend jaar opent het themagebied Kroatië met een superspannende achtbaan.

Zwemmen

Wij zijn in ieder geval moe van alle indrukken en het vele heen en weer geloop. Gelukkig kun je in sommige attracties rustig zitten en om je heen kijken; naar dino’s bijvoorbeeld.

Uitrusten en nog meer indrukken opdoen, doen we samen in Waterwereld Rulantica. We dobberen op een band door het water en okay we schieten ook van een snelle waterglijbaan. Tijdens een zonnige dag kun je heerlijk chillen buiten op het ruime terrein en op een ligbed bijkomen. Wij kiezen ervoor om in het zwembad aan de bar een kleurrijke cocktail (zonder alcohol) te nemen en te proosten op een fantastisch moeder-dochter uitstapje.

Korte de weetjes op een rij:

Europa-Park is gelegen in het Zwarte Woud. Het is niet alleen Duitslands grootste attractiepark, maar ook het op een na best bezochte park van Europa. Europa-Park is al acht keer op rij uitgeroepen tot beste park ter wereld! In het park zijn 16 Europese landen tot in de kleinste details nagebouwd. Verdeeld over deze themagebieden bevinden zich de meer dan 100 (!) attracties en shows. Geen enkel ander attractiepark heeft zo’n groot aanbod. Achtbaanliefhebbers komen er helemaal aan hun trekken. Er staan er maar liefst 13. Voor de bezoekers die het rustiger aan willen doen, staat er dagelijks 24 uur show op het programma. Vanaf eind 2019 beschikt Europa-Park ook over een gigantische Waterwereld: Rulantica.

Aan de rand van het park staan 6 bijzondere themahotels. Avontuurlijker overnachten? Dat kan in de ingerichte tipitenten, huifkarren en blokhutten of op de camping.

Europa-Park is Gaaf voor Kinderen, Moeders, Dochters, Vaders, Zoons, Opa's en Oma's... het is Gaaf voor Iedereen!